L’obra tenia un certificat d’autenticitat i taxació per a donar suport a l’engany
El Grup de Patrimoni Històric de la Policia Nacional Adscrita a la Generalitat Valenciana, que depén de la Conselleria de Justícia i Interior, ha intervingut una obra pictòrica que s’atribuïa a Domónikos Theotokópoulos, més conegut com a El Greco, i que es comercialitzava per un total d’1.305.000 euros.
La investigació policial va començar a mitjan febrer, quan el Grup de Patrimoni Històric va tindre coneixement de la possible comercialització d’un oli sobre tela titulat Retrat d’un cavaller orant l’autoria del qual era atribuïda a El Greco. L’obra anava acompanyada d’un certificat d’autenticitat i taxació en el qual es valorava la pintura en 1.350.000 euros.


L’intermediari de la venda va plantejar al propietari del quadre enviar-lo a uns reconeguts laboratoris de Madrid per a expertitzar-lo científicament i assegurar-se de la seua autenticitat. Després de l’estudi científic es va emetre un informe tècnic en el qual es concloïa que era una obra atribuïda falsament a El Greco. Es tracta d’una pintura que representa sant Xavier , probablement feta en el segle XVII, i modificada i alterada, a partir de la segona mitat del segle XIX, amb la probable intenció d’assemblar-la estilísticament a la pintura de l’artista i poder comercialitzar-la com a original.
El propietari va informar els agents que havia comprat l’obra en un antiquari del rastre de Madrid per 200 euros. Amb la finalitat d’eludir qualsevol tipus de problema futur, el quadre ha sigut donat de manera definitiva a l’arxiu de la Policia de la Generalitat.