«Esperem que, després de les darreres declaracions de Sánchez en el Congrés dels Diputats, el PSOE de Benlloch vote a favor d’aquesta iniciativa i no es pose de perfil una altra volta», ha declarat Cortells, regidor de Compromís al consistori
El darrer mes d’octubre de 2023 es va fer públic l’Informe del “Defensor del Pueblo” sobre els abusos a menors causats per part del clergat. Una investigació on s’estimava la xifra de víctimes en unes 440.000 i on es demanava la creació d’un fons estatal de compensació per a les víctimes d’aquests abusos.
Compromís per Vila -real afirma que «fa més d’un any Compromís va presentar una moció on exigia que els delictes de pedofília no prescrigueren. Tot, arran de la continuada denúncia d’abusos a menors que sortien a la llum, i que també afectaven a Vila -real. En aquella ocasió, l’Equip de Govern a Vila -real, format per PSOE i Podem, i també liderat per l’alcalde Benlloch, va decidir votar en contra d’aquesta mesura ja demanada per algunes associacions i la societat civil».
Associacions com ara «Infància Robada» sol·liciten que es revisen els límits de prescripció dels delictes de pederàstia, així com les condemnes, especialment a institucions que, pel seu reconeixement social, puguen amagar els abusos i les violacions als menors sota el poder social del qual gaudeixen.
Des de la formació política argumenten que «la qüestió dels abusos dins de l’església fa anys que no té una resolució jurídica per part de les institucions. Tant és així que, l’actual president del Govern espanyol va anunciar, al seu discurs d’investidura, que impulsarà una reforma legal perquè la responsabilitat civil no prescriga mai en els casos d’agressions sexuals a menors: ‘Reforçarem el marc jurídic perquè els delictes d’agressió i abusos sexuals a menors no estiguin limitats a un moment concret i la responsabilitat civil no prescriga’ es va comprometre des de la tribuna».
El regidor de Compromís a l’Ajuntament de Vila -real, Santi Cortells, ha declarat també que «els que han patit abusos solen tardar a processar els fets i a atrevir-se a fer el pas a denunciar. La Llei actual continua sent insuficient quant a la protecció dels drets dels menors, tot i les demandes d’organitzacions d’infància durant anys».
«L’objectiu de qualsevol ajuntament -ha continuat Cortells- ha de ser posar els nostres xiquets i xiquetes al centre i el focus en la prevenció, amb l’objectiu d’evitar que acaben sent víctimes de violència. Sovint algunes institucions, amb un reconeixement social extens, utilitzen la seua posició per quedar impunes, tapar les seues vergonyes o directament riure’s de les seues víctimes amb l’excusa de la prescripció. Els abusos sexuals en la infantesa deixen una ferida permanent en les víctimes que fins i tot pot durar tota la vida».
«Per això, no es pot permetre que els responsables d’infligir estes ferides isquen impunes amb l’excusa de la prescripció, ja que el fet que un xiquet no haja estat capaç de denunciar en el mateix moment de produir-se els fets no significa que no els patisca. Cal que l’administració reconega i lluite contra estos delictes que per les seues característiques d’especial vulnerabilitat no haurien de poder prescriure» ha conclòs el regidor.
Foto de portada: arxiu